مهندسی محیط زیست

مهندسی محیط زیست

مهندسی بهداشت محیط و محیط زیست، مهندسی محیط زیست، ارزیابی اثرات زیست محیطی و مهندسی محیط زیست
مهندسی محیط زیست

مهندسی محیط زیست

مهندسی بهداشت محیط و محیط زیست، مهندسی محیط زیست، ارزیابی اثرات زیست محیطی و مهندسی محیط زیست

خبر مرگ دسته‌ای دیگر از دلفین‌ها

شهریورماه بود که رسانه‌ها خبری از “خودکشی” دلفین‌ها در آبهای جنوب در محدوده شهرستان جاسک پخش کردند. هنوز دلیل مرگ این دلفین‌ها مشخص نشده بود که خبر مرگ دسته‌ای دیگر از دلفین‌ها که در مجموع به حدود ‪۱۵۰‬دلفین می‌رسید، جامعه طرفداران محیط زیست و آبزیان را شگفت‌زده کرد.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از ایرنا، در پی انتشار این اخبار کمیته‌ای متشکل از سازمان‌های محیط زیست، شیلات، کشتیرانی و بنادر، دامپزشکی و وزارت نفت تشکیل شد تا علل و عوامل این مرگ و میر دسته جمعی را مشخص کند.
همچنین در این میان کارشناسان بین‌المللی پستانداران دریایی و دلفین‌ها وابسته به موسسه اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (‪ (IUCN‬نیز در کنار کارشناسان داخلی به فعالیت و مطالعه در خصوص علت این مرگ و میر مشغول شدند.
در ابتدای مطالعات دلایل مختلفی همچون صید و صیادی، شناورهای دریایی، آلودگی خلیج فارس و دربرخی نظرات ” خودکشی” به عنوان دلایل مرگ مورد بررسی قرار گرفت و دراین میان جسد چند دلفین برای کالبد شکافی و بررسی بیشتر به تهران منتقل شد.
به دنبال کنجکاوی مردم برای دانستن دلیل و یا دلایل اصلی این فاجعه زیست محیطی، نظرات متعددی ارائه شد که به اعتقاد عده‌ای از کارشناسان این نظرات غیر کارشناسی و عجولانه بود.
یکی از این نظرات، صید و صیادی را دلیل اصلی مرگ و میر دلفین‌ها عنوان کرد، در حالی که کارشناسان خارجی ‪۹۵‬تا ‪۹۸‬درصد علت مرگ و میر دلفین‌ها در جهان را در ارتباط با صید و صیادی می‌دانند.
در همین ضمن گروهی دیگر از کارشناسان معتقدند که “امواج شناورهای دریایی” (سونار) را باید عامل مرگ دلفین‌ها دانست.
ظاهرا رسیدن به نظر قطعی، پس از گذشت حدود دو ماه از این فاجعه دریایی، بازهم به زمان و بررسی بیشتری نیاز دارد.
در این راستا موسسه تحقیقات شیلات ایران کارگروهی یک روزه با عنوان “کارگاه هم‌اندیشی مروری بر علل مرگ‌ومیر دلفین‌ها در ایران و نگاهی به آینده” برگزار کرد که طی آن کارشناسان بخش شیلات، محیط زیست و استادان دانشگاه به ارائه نظرات خود در خصوص علت مرگ و میر دلفین‌ها پرداختند.
به اعتقاد کارشناسان در بسیاری از سواحل دنیا این پستانداران زیبا “ساحل گیر” شده و تعداد زیادی از آن‌ها تلف می‌شوند که عوامل این علت به دو دسته عوامل “طبیعی” و “انسانی” طبقه بندی شدند.
عوامل طبیعی شامل توفان، جریان‌های دریایی، جزر و مد در سواحل کم شیب، سواحل پرشیب ماسه‌ای، بیماری‌های عفونی و غیر عفونی، شکارگران، تغذیه از ناحیه ساحلی و مسمومیت در اثر شکوفایی مضر جلبکی است.
فعالیت صوتی اکتشاف نفت و گاز، اصوات ایجاد شده توسط رادار در کشتی های نظامی، آلودگی دریا، صید و صیادی و کشتیرانی از جمله عوامل انسانی عنوان شده است که به گفته کارشناسان در این فاجعه زیست محیطی تمام این عوامل مورد بررسی قرار گرفتند.

نظرات کارشناسان
رییس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان در خصوص علت مرگ و میر دلفین‌ها معتقد است که به احتمال زیاد عامل اصلی مرگ و میر وجود امواج شناورها است که سیستم راداری این حیوانات را مختل می‌کند.
دکتر محمدصدیق مرتضوی افزود: تمام احتمالات از جمله آلودگی شیمیایی، صید و صیادی، بیماری، وجود گونه‌های سمی و امواج توسط کارشناسان مورد بررسی قرار گرفت.
وی ادامه داد: در نهایت چهار عامل اولیه به دلایل مختلف رد شد و دراین میان احتمال وجود امواج شناورها (سونار) به عنوان عامل قوی مورد بررسی قرار گرفت.
به گفته این کارشناس، وجود مقداری آلودگی شیمیایی و همچنین کادمیوم و جیوه در بدن این پستانداران به علت وزن زیاد و طول عمر بالا غیر طبیعی نیست و وجود انگل در شش دلفین‌ها نیز امری طبیعی است و در همه جای دنیا وجود دارد.
اما به گفته وی به عاملی که در این میان کمتر پرداخته شده، وجود امواج شناورها و ایجاد اختلال در سیستم راداری دلفین هاست که متاسفانه هیچ اقدامی درخصوص نتیجه این تشعشعات صورت نگرفته است.
مرتضوی در خصوص رد عامل صید و صیادی گفت: اگر دلفین‌ها بر اثر صید و صیادی تلف شده بودند باید علائمی از تور بر بدن آنها مشاهده می‌شد در حالی که هیچ گونه علامتی مشاهده نشده است همچنین در زمان کالبد شکافی نیز معده این جانوران خالی از غذا بود که این نشان می‌دهد آنها در پی خوردن طعمه در تور گرفتار نشدند.
وی تصریح کرد: البته نمی‌توانیم از مجموع تمام عوامل به یک علت مشخص برسیم، بلکه احتمالات را مطالعه می‌کنیم و قوی‌ترین آنها را مورد بررسی بیشتر قرار می‌دهیم.
مرتضوی، وجود سونار را احتمال بالایی دانست که می‌تواند عامل مرگ و میر باشد.
سرپرست بخش اکولوژی موسسه تحقیقات شیلات ایران می‌گوید احتمال مرگ و میر دلفین‌ها وجود رادارهای قوی است که از شناورها ساطع می‌شود.
دکتر حسین نگارستانی افزود: در واقع مرگ و میر دلفین‌ها در جهان زیاد اتفاق می‌افتد که عوامل مختلفی از جمله انسانی و طبیعی دراین رخداد نقش دارند.
وی یکی از عوامل طبیعی را که در مرگ دلفین‌ها نقش مهمی دارد، شیب و ماسه‌ای بودن ساحل عنوان کرد و گفت: ساحل ماسه‌ای، امواجی را که دلفین برای یافتن طعمه و یا راهیابی از خود ساطع می‌کند جذب می‌کند و جلوی انعکاس کامل آن را می‌گیرد بنابراین گاه حیوان با حداکثر سرعت حدود ‪۴۵‬کیلومتر در ساعت با ساحل برخورد می‌کند که این امر باعث شکستن پوزه و گاهی شکستن ستون فقرات می‌شود.
منبع:منبع سایت پزشکان بدون مرز - http://www.pezeshk.us
ابراهیم ندرلو مدیر سایت
بازگشت به صفحه اصلی مهندسی بهداشت محیط و صنعتی- سایت موِژ

استفاده از انرژی گرمای بدن

گرمای بدن صدها هزار فردی که هر روزه از ایستگاه مرکزی استکهلم عبور می‌کنند، برای تامین گرمای ساختمان اداری جدیدی در نزدیکی این ایستگاه، استفاده خواهد شد.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از خبرگزاری فرانسه ، “کارل سوندهولم” از شرکت دولتی “جرن‌هوست” سوئد و مدیر این پروژه گفت: جمعیت بسیار زیادی از ایستگاه مرکزی عبور می‌کنند، ما قصد داریم بخشی از گرمایی که این افراد تولید می‌کنند در کمک به تامین گرمای یک ساختمان جدید، مهار کنیم.
روزانه حدود ‪۲۵۰‬هزار نفر برای استفاده از مترو، قطارهای رو زمینی و یا مراجعه به فروشگاههای فراوان داخل این ایستگاه، در آن رفت وآمد دارند.
سوندهولم اظهار داشت: همه مردم گرما تولید می‌کنند و در حقیقت خلاصی یافتن از این گرما بسیار دشوار است. قصد ما این است به جای بازکردن پنجره‌ها و هدر دادن تمام این گرما، آن را بوسیله سیستم تهویه مهار کنیم.
وی گفت: گرمای بدن می‌تواند آب را گرم کند اما در عوض می‌توان آن را از طریق لوله‌هایی به یک ساختمان اداری جدید انتقال داد. این ساختمان شامل یک هتل کوچک و چند فروشگاه نیز می‌شود که انتظار می‌رود تا اوایل سال ‪۲۰۱۰‬ ساخت آن به اتمام برسد.
مدیر این پروژه گفت: این یک فناوری قدیمی است امابا شیوه جدیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فناوری فقط شامل لوله، آب و پمپ‌ها است که البته تاکنون به این شکل از آن استفاده نشده است.
وی افزود: استفاده از این فناوری هزینه‌های گرمایشی را در ساختمانها تا ‪۲۰‬درصد کاهش می‌دهد.
منبع:منبع سایت پزشکان بدون مرز - http://www.pezeshk.us
ابراهیم ندرلو مدیر سایت
بازگشت به صفحه اصلی مهندسی بهداشت محیط و صنعتی- سایت موِژ

غییر اوضاع اقلیمی و پیامدهای فاجعه‌آمیز برای فقرای جهان

برنامه توسعه سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد تغییر اوضاع اقلیمی می‌تواند پیامدهای فاجعه‌آمیزی برای فقرای جهان داشته باشد و حل این مشکل از راه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ‪۱/۶‬درصد تولید ناخالص ملی جهانی هزینه دربردارد.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از خبرگزاری فرانسه ، این گزارش با عنوان “مقابله با تغییر اوضاع اقلیمی” تصویر نگران‌کننده ای از مشکل تغییر اوضاع اقلیمی ترسیم کرده است و از کشورهای ثروتمندتر خواسته است میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا سال ‪،۲۰۲۰‬به میزان ‪۳۰‬درصد و تا سال ‪۲۰۵۰‬دستکم ‪۸۰‬درصد کاهش دهند.
کاهش پیشنهادی در انتشار این گازها دشوار اما امکانپذیر است.
براساس این گزارش که قرار است روز سه‌شنبه در مراسمی با حضور کمال درویش رییس برنامه توسعه سازمان ملل و لوییس دسیلوا رییس جمهور برزیل ارایه شود، از هم اکنون تا سال ‪،۲۰۳۰‬میانگین هزینه سالیانه این اقدامات به ‪۱/۶‬درصد تولید ناخالص ملی جهانی بالغ خواهد شد.
هر چند این میزان، سرمایه‌گذاری اندکی نیست، اما حتی به دو سوم هزینه‌های نظامی جهان نمی‌رسد. عدم اقدام در این زمینه، هزینه بسیار بیشتری خواهد داشت.
در اولین صفحه این گزارش آمده است تغییر اوضاع اقلیمی اکنون یک واقعیت علمی اثبات شده است. در مورد وجود خطرهای بزرگ و فاجعه بار تردیدی نیست.
در این مطالعه که به سفارش برنامه توسعه سازمان ملل انجام شد، کارشناسان نحوه مقابله با تغییر اوضاع اقلیمی را بررسی کردند و تصریح نمودند هزینه حل این مشکل را برای تمام کشورها یکسان نخواهد بود.
کشورهای ثروتمند که بیشترین سهم را در این ایجاد این مشکل داشته‌اند، در کوتاه مدت جزو کشورهایی که بیشترین آسیب را از تغییر اوضاع اقلیمی متحمل می‌شوند نخواهند بود.
فقیرترین کشورها که نه حالا و نه در گذشته نقش مهمی در انتشار گازهای گلخانه‌ای نداشته‌اند آسیب‌پذیرترین کشورها در برابر این پدیده هستند.
نابرابری در توزیع هزینه‌ها، دشوارترین چالش رویاروی سیاستگذاران است و به گفته نویسندگان این گزارش نباید اجازه داد اختلاف بر سر توزیع خرج‌ها مانع راه شود.
افزایش نهایی سه درجه سانتی‌گراد در دمای کره زمین، خشکسالی، توفانهای موسمی و بالا آمدن سطح آب دریاها را درپی خواهد داشت که بیشترین صدمه را به اقتصاد کشورهای در حال توسعه می‌رساند.
آثار کوتاه مدت این وضعیت روی کل تولید ناخالص جهانی چندان محسوس نخواهد بود اما برای برخی از فقیرترین ملتهای جهان پیامدهای فاجعه‌باری به دنبال خواهد داشت.
کاستن شدید مقدار انتشار گازهای گلخانه‌ای و سازگاری با آثار گرمایش زمین، از جمله گامهایی هستند که طبق این گزارش، الزاما باید برای روبرو شدن مساله گرمایش زمین باید برداشته شوند.
این سازگاری، در نهایت به معنای آنست که فقرای جهان با مشکلی خود را سازگار کنند که ثروتمندترین کشورهای جهان ایجاد کرده‌اند.
برای کشورهای فقیر تغییر اوضاع اقلیمی کاهش تولیدات کشاورزی، کاهش دسترسی به خدمات بهداشتی و آموزشی و کاهش دسترسی به بازارها را به دنبال دارد که باعث فقر بیشتر می‌شود.
کن واتکینز یک عضو گروه کارشناسی که این گزارش را ارایه داده است، هدف گزارش سازمان ملل را تشویق کشورها به مقابله به این مشکل بیان کرد.
منبع:منبع سایت پزشکان بدون مرز - http://www.pezeshk.us
ابراهیم ندرلو مدیر سایت
بازگشت به صفحه اصلی مهندسی بهداشت محیط و صنعتی- سایت موِژ

انرژی ارزان قیمت خورشیدی به آسانی با استفاده ازفناوری نانو

انرژی ارزان قیمت خورشیدی به آسانی با استفاده ازفناوری نانو تولید می شود.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از پایگاه اینترنتی فناوری نانو، محققان با تقلید از طبیعت درصدد تولید انرژی خورشیدی ارزان قیمت و پایدار هستند.
محققان فناوری نانو از جمله پروفسور “نیت لوئیس” استاد “موسسه فناوری کالیفرنیا” در حال بررسی مواد نانومقیاسی هستند که‌ازمعماری چمن و فتوسنتز صورت گرفته در آن برای گرفتن و ذخیره‌سازی انرژی خورشید تقلید می‌کنند.
این دانشمند و همکارانش در تیم تحقیقاتی ‪CalTech‬تلاش می‌کنند نانوذرات کوچک را در محصولات روزمره ساده و ارزانی همچون رنگ خانه و سفال سقف وارد نموده و نحوه تولید انرژی خورشیدی را متحول سازند.
دکتر لوئیس می‌گوید، مقدار انرژی که دریک ساعت ازخورشید به زمین می‌رسد، بیش از کل انرژی است که بشر در طی یک سال مصرف می‌کند.
وی افزود، بنابراین اگربه دنبال یک جایگزین موثر وسازگار با محیط زیست برای سوخت‌های فسیلی هستید، عاقلانه است که به دنبال انرژی خورشیدی باشید.
وی گفت، فناوری نانو روش‌هایی عملی دراختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید هر ماده ارزانی همچون رنگ را به پیل‌ها و باتری‌های خورشیدی مبدل سازید.
رنگ‌ها، سقف‌ها یا توفال‌هایی که ظاهری معمولی داشته و با فناوری نانو توانمندشده‌اند، می‌توانند جایگزین پیل‌های خورشیدی سیاه‌رنگ شیشه‌مانندی شوند که معمولا از سیلیس بلوری تشکیل شده و سنگین، بدشکل، و گران قیمت هستند.
علاوه بر منازل، این فناوری جدید می‌تواند روزی در تلفن‌های همراه ، لپ‌تاپ‌ها و حتی خودروها مورد استفاده قرار گیرد.
منبع:منبع سایت پزشکان بدون مرز - http://www.pezeshk.us
ابراهیم ندرلو مدیر سایت
بازگشت به صفحه اصلی مهندسی بهداشت محیط و صنعتی- سایت موِژ

اولین کنفرانس مهندسی برنامه‌ریزی و مدیریت سیستم‌های محیط زیست

اولین کنفرانس مهندسی برنامه‌ریزی و مدیریت سیستم‌های محیط زیست روزهای با همت سازمان فضایی ایران و دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران روزهای ‪۱۱‬ و ‪۱۲‬دی ماه امسال در دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، دبیر اجرایی این کنفرانس گفت: امروزه با توجه به توسعه و گسترش علوم محیط زیست در سطح جهانی ضرورت دارد کشور با گام‌های استوار و برنامه‌ریزی‌های اصولی جهت پیشبرد اهداف توسعه پایدار اقدام کند.
حسن هویدی افزود: توجه به بحث محیط زیست پدیده‌ای ضروری است و لازمه آن مدیریت و برنامه ریزی اصولی و حساب شده است.
وی اظهار داشت: این کنفرانس به صورت سالانه برگزار خواهد شد و در آن به تمام مسائل مدیریتی محیط زیست پرداخته خواهد شد.
وی گفت: حدود ‪۲۰۰‬مقاله به دبیرخانه کنفرانس ارسال شد که از این تعداد ‪۹۷‬مقاله پذیرفته شده است که در روز برگزاری کنفرانس حدود ‪۱۵‬مقاله به صورت شفاهی و بقیه به صورت پوستر ارائه می‌شود.
وی اضافه کرد: محورها و موضوعات کنفرانس تمام ابعاد رشته برنامه‌ریزی، مدیریت و آموزش محیط زیست را تحت پوشش قرار خواهد داد.
هویدی افزود: این کنفرانس به منظور فراهم کردن زمینه‌های علمی، کاربردی و گسترش و توسعه تحقیقات و فعالیت‌های پژوهشی در زمینه‌های مختلف مدیریت و برنامه‌ریزی محیط زیست در کشور و تعامل و همفکری بین محققان و صاحبنظران برای رسیدن به توسعه پایدار برگزار می‌شود.
وی “معرفی وگسترش مباحث جدید مدیریت و برنامه‌ریزی مرتبط با رشته‌های محیط زیست”، “فراهم نمودن بستری برای تبادل افکار و نظرات کارشناسان و خبرگان علمی و محققان علوم مرتبط”،” عرضه دستاوردهای نوین محققان و پژوهشگران به مجامع علمی و صنعتی”،”معرفی متخصصان و صاحبنظران در زمینه مدیریت و برنامه‌ریزی محیط زیست”، را از اهداف برگزاری این کنفرانس عنوان کرد.
دبیر اجرایی کنفرانس ادامه داد:” تشویق صنایع و مجامع علمی و پژوهشی در زمینه‌های علوم محیط زیستی”،” معرفی نیازهای صنعت به مراکز علمی برای ارائه طرحهای پژوهشی”،”بهره‌گیری از تجربیات متخصصان و کارشناسان ارشد علوم محیط زیستی و شهری” و “تلفیق ابعاد مختلف اداره محیط زیست در قالب انواع سیستم‌ها” از دیگر اهداف برگزاری این کنفرانس است.
وی گفت:”ره یافت‌ها و نگرش‌ها در مهندسی برنامه ریزی و مدیریت سیستم‌های محیط زیست”، “انسان در مهندسی برنامه ریزی و مدیریت سیستم‌های محیط زیست”، “جمع‌آوری داده و پردازش آن در مهندسی برنامه ریزی و مدیریت سیستم‌های محیط زیست”،” نگرش سیستمی در طراحی محیط زیست”،” مباحث زیست محیطی” از محورهای علمی این کنفرانس است.
هویدی افزود: همچنین در کنار کنفرانس، کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شود که شرکت‌کنندگان درآن گواهی پایان دوره دریافت خواهند کرد.
وی “مدلسازی در مهندسی برنامه‌ریزی و مدیریت سیستم‌های محیط زیست”، “کاربرد تصاویر ماهواره و سیستم اطلاعات جغرافیایی در تحلیل ارتباط ساختار با عملکرد سیستم‌های محیط زیست” و”جایگاه سیستم‌های شهری در برنامه ریزی و مدیریت محیط زیست منطقه‌ای” را از محورهای کارگاه آموزشی عنوان کرد.
منبع:منبع سایت پزشکان بدون مرز - http://www.pezeshk.us
ابراهیم ندرلو مدیر سایت
بازگشت به صفحه اصلی مهندسی بهداشت محیط و صنعتی- سایت موِژ

نظرات ارایه‌شده در خصوص پرورش تمساح

کارشناس‌خزندگان سازمان حفاظت محیط زیست ایران ، نظرات ارایه‌شده در خصوص پرورش تمساح را به دور از واقعیت‌های موجود دانست.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از ایرنا ، “اصغر مبارکی” با اشاره به اینکه در طول‌سال‌های اخیرنظرات ارایه‌شده درباره پرورش تمساح از واقعیت‌های موجود به دور بوده است، افزود: این موضوع هنگامی امکان پذیر است که منبع (تمساح ها) و زیستگاه آن با هم حفاظت شده باشند.
به گفته وی، استفاده پایدار از تمساح‌ها می‌تواند محرک‌های اقتصادی لازم برای تشویق مردم محلی جهت حفاظت از تمساح‌ها و زیستگاه آن‌ها را در طبیعت فراهم آورد.
این کارشناس سازمان حفاظت محیط زیست، گفت منظور از برداشت ، استحصال مستقیم تمساح‌هایی از طبیعت است که در حد اقتصادی بزرگ شده اند.
برداشت به‌طور سنتی و مرسوم روشی برای استفاده از پوست حیوانات به کار می‌رفته و به خاطر این که با روش‌های معمول برای شکار روزمره (امرار معاش) یکسان است، غالبا بیشترین ارتباط را با جوامع بومی داشته است.
وی گفت: گله‌داری نوعی برنامه‌برداشت تغییر شکل یافته‌است که درآن تمساح -های جوان یا تخم‌هایی که‌از طبیعت برداشت شده‌اند دراسارت پرورش می‌یابند.
مبارکی افزود: حیوانات در حالت اسارت تااندازه تجارتی (‪ ۱۲‬متر)، بسته به نوع گونه و وضعیت بازار، پرورش داده شده و پس از کشتار، پوست و محصولات آن به صورت اقتصادی فروخته می‌شود.
وی ادامه داد: به خاطر مرگ‌ومیر بالای نوزادان و تخم‌ها در شرایط طبیعی، جابه جا کردن یا انتقال آنها از حیات وحش تاثیر کمتری روی جمعیت گونه ها دارد، ضمن این که این تاثیرها را می‌توان با برگرداندن تعدادی معین از این تمساح‌ها به طبیعت جبران کرد.
کارشناس خزندگان سازمان حفاظت محیط زیست ، گفت : روش دیگر برای پرورش تمساح، مزرعه‌داری است، دراین روش حیوانات بالغ و زادآور در اسارت نگهداری می‌شوند و تخم‌های گذاشته شده توسط تمساح‌های ماده، جمع آوری و نگهداری شده سپس نوزادان تا اندازه تجاری پرورش داده می‌شوند.
وی با اشاره به قوانین و مقررات بین‌المللی ، افزود: تجارت تمساح‌ها و محصولات آنها درسطح جهانی و بین‌المللی از طریق کنوانسیون منع تجارت جهانی گونه‌های جانوری و گیاهی در معرض خطر انقراض (سایتیس) ‪CITES‬کنترل می‌شود.
مبارکی ادامه داد: روش اعمال مقررات سایتیس درباره تمساح‌ها بسیار پیچیده‌تر از اعمال این روش‌ها درخصوص دیگر گونه هاست.
به گفته وی، اکثر گونه تمساح‌ها در ضمیمه شماره یک کنوانسیون گنجانیده شده‌اند که اجازه هیچ گونه تجارتی را به دولت‌ها نمی‌دهد، مگر این که آنها در اسارت پرورش یافته‌باشند. منعی برای تجارت دیگر گونه‌ها وجود ندارد، به شرطی که مجوز لازم را برای صادرات اخذ کرده باشند.
این کارشناس با اشاره به تولید مثل دراسارت تمساح‌ها گفت:نگهداری تمساح -های زادآور از آنجایی که محوطه وسیعی از زمین را اشغال می‌کند وهزینه‌های ساخت وساز زیادی دارد، گران تمام می‌شود.
مبارکی افزود: هزینه‌هایی نظیر غذا، آب ، نگهداری و مراقبت دائم را نیز باید مدنظر قرار داد. اگر امکان تهیه این گروه از حیوانات از طبیعت میسر نباشد، فراهم‌سازی و توسعه گله پرورشی در اسارت ممکن است یک الزام طولانی مدت و پرخرج باشد، زیرا بیشتر تمساح‌هایی که اهمیت اقتصادی دارند، ‪۶‬سال یا بیشتر طول می‌کشد تا با موفقیت تولیدمثل کنند.
وی با اشاره به بهره‌برداری پایدار از تمساح‌ها، گفت: در برخی از کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه ممکن است که تخم تمساح‌های وحشی به سادگی و راحتی و با قیمت پایین در دسترس باشد، اما غذای ارزان برای غذا دادن به تمساح‌های پرورشی وجود نداشته باشد.
مبارکی تاکیدکرد: تمساح‌ها به عنوان گونه کلیدی در زیستگاه خود به شمار رفته و فعالیت‌های آنها باعث بقا و حفظ ساختمان و عملکرد اکوسیستم می‌شود.
تمساح‌ها جنبه‌های منحصر به فرد تاریخ طبیعی دارند که چالش مخصوصی را برای حفاظت آنها به وجود می‌آورد.
این کارشناس گفت: اغلب گونه تمساح‌ها به خاطر پوست گرانقیمت آن‌هامورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند که پشتوانه تجارت جهانی آنها به ارزش سالانه بیش از ‪۲۰۰‬میلیون دلار است.
در حالی که در دهه‌های ‪۱۹۶۰ - ۱۹۵۰‬تجارت غیرقانونی مهمترین مشکل و عامل تهدید این گونه بوده ، تهدیدات و عوامل امروزی عمدتا شامل تخریب زیستگاه، جمع آوری تخم ، به دام افتادن در تورهای ماهیگیری و استفاده‌های سنتی و دارویی از اعضای بدن تمساح هاست.
مطالعات و بررسی‌های کافی و مناسب جمعیتی این گونه تنها در هندوستان و سریلانکا صورت پذیرفته است و نشانگر آن است که جمعیت‌ها در حالی که عمدتا کوچک و جدا افتاده هستند، کاملا گسترده و پراکنده (مثل جمعیت این گونه در ایران) نیز هستند. هر چند که سریلانکا بزرگ‌ترین جمعیت وحشی این گونه را که به حدود دو هزار تمساح بالغ می‌شود، داراست ، اما جمعیت یادشده تنها در دو پارک ملی این کشور متمرکز شده است.
دربررسی‌هایی که سال‌های دور برای نخستین بار روی این گونه در ایران صورت گرفت، تعداد تمساح‌ها بیش از ‪۵۰‬عدد عنوان شد و برخی ازکارشناسان در گزارش خود این تعداد را ‪۵۰‬یا ‪۱۰۰‬و شاید بیشتر عنوان کرده اند.
این کارشناس افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد، مهم‌ترین عامل تهدیدکننده تمساح مردابی درسطح جهانی تخریب زیستگاه عنوان شده‌است و در طبقه بندی‌های انجام شده در فهرست سرخ “آی.یو.سی.ان” ‪IUCN Red list‬این گونه در طبقه آسیب پذیر قرار گرفته است.
وی گفت: فعالیت‌های اقتصادی روی تمساح‌ها علاوه بر تولید پوست و چرم، در برگیرنده اقدامات و تولیدات دیگری نظیر گوشت ، فروش حیوانات زنده به باغ وحش‌ها ومزارع پرورش تمساح، تمساح‌های تاکسیدرمی شده، استفاده‌های تحقیقاتی و مطالعاتی (علمی آموزشی) و سرانجام مهمتر از همه استفاده‌های اکوتوریستی است.
هم اکنون ‪۲۳‬گونه از تمساح‌ها وجود دارند که در تمام نقاط جهان پراکنده هستند. این تمساح‌ها شامل آلیگاتورها و کیمن‌ها (‪ ۸‬گونه)، تمساح‌های حقیقی (‪ ۱۳‬گونه)، گاریال شبه گاریال (‪ ۲‬گونه) هستند که زیستگاه‌های آبی مناطق حاره‌ای را اشغال کرده اند.
تمساح مردابی یا پوزه‌کوتاه با نام انگلیسی ‪Mugger‬و نام محلی “گاندو” در ایران، اصولا گونه‌ای متعلق به شبه قاره هند بوده و مناطق پراکنش جهانی آن محدود به کشورهای بنگلادش، هند، نپال، پاکستان، سریلانکا و ایران است.
مناطق پراکنشی آن درایران به‌عنوان غربی‌ترین منطقه پراکنش این گونه به شمار می‌رود. پراکنش تمساح مردابی در ایران تنها محدود به‌بخشهایی از منطقه بلوچستان‌است که امتداد رودخانه‌های سرباز، کاجو و باهوکلات مهمترین حوزه‌های پراکنشی این گونه را در بر می‌گیرند.
منبع:منبع سایت پزشکان بدون مرز - http://www.pezeshk.us
ابراهیم ندرلو مدیر سایت
بازگشت به صفحه اصلی مهندسی بهداشت محیط و صنعتی- سایت موِژ


نخستین پاندای پرورشی در درگیری با سایر حیوانات درطبیعت کشته شد

پس از آنکه نخستین پاندای پرورشی که در چین به طبیعت بازگردانده شد در درگیری با سایر حیوانات کشته شد، رسانه‌های محلی این کشور روز شنبه گزارش دادند، دانشمندان چینی از یک سگ پلیس به منظور آموزش به پانداها برای دفاع از خود استفاده می‌کنند.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از رویترز ، روزنامه “چنگدو دیلی” به نقل از مقامات حفاظت از محیط زیست نوشت، مرکز پرورش پاندای بزرگ “ولونگ” قصد دارد چهار پاندای پرورش یافته در قفس را با یک سگ یا حیوانات دیگری که توسط پلیس تحت تربیت خاصی قرار گرفته‌اند، نگه دارند.
این پانداها با نگاه کردن به این سگ یاد خواهند گرفت که چگونه از خود دفاع کنند و فرصت‌های بقای خود را در زمانیکه نهایتا در حیات وحش کوهستانی استان “سی‌چوان” واقع در شرقی‌ترین نقطه چین رها می‌شوند، افزایش دهند.
لاشه اولین پاندای پرورشی جهان که در طبیعت رها شد اوایل سال جاری در برف کشف شد. این پاندای نر ‪۵‬ساله که “شینگ شیانگ” نام داشت تنها کمتر از ‪۱۲‬ماه را در خارج قفس گذرانده بود.
منبع:منبع سایت پزشکان بدون مرز - http://www.pezeshk.us
ابراهیم ندرلو مدیر سایت
بازگشت به صفحه اصلی مهندسی بهداشت محیط و صنعتی- سایت موِژ


آثار نابودی جنگل‌ها بر محیط زیست

دولت بریتانیا ‪۱۵‬میلیون پوند (‪ ۳۰‬میلیون دلار) برای مبارزه با فرایند نابودی جنگل‌ها در جهان اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از بی بی سی ، “هیلاری بن” وزیر محیط زیست با اعلام این مطلب در همایش محیط زیست در “بالی” در اندونزی اضافه کرد: آثار نابودی جنگل‌ها بر محیط زیست به اندازه‌ای چشمگیر است که نمی‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت بود.
وی تصریح کرد، حفظ جنگل‌ها یکی از محورهای مهم در گفت‌وگوها و توافق‌های آینده درباره محیط زیست است و در این زمینه، گذشت زمان به نفع بشر نیست.
وزارت محیط زیست بریتانیا در اطلاعیه‌ای با اعلام این خبر افزود، بانک جهانی برنامه‌ای ‪۳۰۰‬میلیون دلاری برای مبارزه با جنگل زدایی پیش بینی کرده که لندن تامین ‪۱۰‬درصد آن را پذیرفته است.
کمک بریتانیا به مبارزه با نابودی جنگل‌ها بخشی از یک طرح ‪۱۰۰‬میلیون دلاری برای حفظ جنگل‌های کشور آفریقایی کنگو اعلام شده است.
نابودی جنگل‌ها عامل ‪۲۰‬درصد انتشار گازهای دی اکسید کربن در جهان معرفی شده است.
منبع:منبع سایت پزشکان بدون مرز - http://www.pezeshk.us
ابراهیم ندرلو مدیر سایت
بازگشت به صفحه اصلی مهندسی بهداشت محیط و صنعتی- سایت موِژ


دومین همایش و نمایشگاه تخصصی مهندسی محیط زیست

The 2nd Conference and Exhibition of Environmental Engineering

مقدمه
سال 1385 اولین همایش و نمایشگاه تخصصی مهندسی محیط زیست در تاریخ‌های 11/28 لغایت 85/12/01 با حضور بیش از 1400 نفر از متخصصان، اساتید، دانشجویان و مدیران محیط زیست و دریافت بیش از 1300 عنوان مقاله برگزار شد.
در پی استقبال کم نظیر جامعه علمی و صنعتی کشور، اکنون دومین همایش و نمایشگاه تخصصی مهندسی محیط زیست در تاریخ‌های 11/28 لغایت 86/12/01 در محل دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.
امید است با ارایه مقالات پربار، حضور چشمگیر در کارگاه‌ها، همایش و نمایشگاه تخصصی محیط زیست، ما را در راستای پیشبرد اهداف عالی همایش که همانا فرهنگ‌سازی علمی به منظور حفظ و حراست از محیط زیست می‌باشد، یاری نمایید.

محل دبیرخانه دائمی همایش: تهران، خیابان ستارخان، روبروی برق آلستوم، کوچه فیاض، پلاک 65
دفتر همایش: دانشگاه تهران، دانشکده محیط زیست
تلفن: 3 - 44267401 فکس: 44205740
جهت اطلاع ازسایر جزئیات به این لینک مراجعه کنید


ابراهیم ندرلو مدیر سایت بازگشت به صفحه اصلی مهندسی بهداشت محیط و صنعتی- سایت موِژ