مهندسی محیط زیست

مهندسی محیط زیست

مهندسی بهداشت محیط و محیط زیست، مهندسی محیط زیست، ارزیابی اثرات زیست محیطی و مهندسی محیط زیست
مهندسی محیط زیست

مهندسی محیط زیست

مهندسی بهداشت محیط و محیط زیست، مهندسی محیط زیست، ارزیابی اثرات زیست محیطی و مهندسی محیط زیست

استفاده ازکیسه های ( نایلکس )از سال ‪۲۰۱۰‬میلادی درایتالیا ممنوع

استفاده از کیسه‌های پلاستیکی ( نایلکس ) از سال ‪۲۰۱۰‬میلادی درایتالیا ممنوع خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل ازروزنامه ایتالیایی ” لارپوبلیکا” ، بر اساس مقررات جدید از اول ژانویه سال ‪۲۰۱۰‬استفاده از کیسه‌های پلاستیکی نازک در ایتالیا به دلیل خطرات بلند مدت زیست محیطی ممنوع می‌شود.

استفاده از کیسه‌های پلاستیکی نازک با ذخامتی کمتراز ‪۰/۰۲۵‬میلیمتر در کشورهای تایوان و استرالیا از هم اکنون ممنوع است و در چین نیز از اول ژوئن امسال ممنوع خواهد شد.

البته کیسه‌های پلاستیکی کلفت تر استفاده خواهند شد،اما خریداران باید مبلغ آنرا به فروشگاه‌ها بپردازند.

ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی نازک در بنگلادش از سال ‪۲۰۰۲‬و در فرانسه نیز از سال ‪۲۰۰۷‬آغاز شد در حالی که در ژاپن و ایرلند بر روی آن مالیات بندی شده است.

برگرفته از سایت پزشکان بدون مرز

پدیده گرم شدن آب دریاها

پدیده گرم شدن آب دریاها از اواسط دهه ‪،۱۹۹۰‬وقوع توفانهای هاریکین را در جهان ‪۴۰‬درصد افزایش داده است.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از خبرگزاری فرانسه ، این مقاله که نخستین مطالعه‌ای است که تاثیر افزایش دمای آب دریاها را در افزایش وقوع توفانها مورد بررسی قرار داده است، به دانشمندان در درک تاثیرات ناشی از گرم شدن هوای جهان کمک بزرگی می‌کند.

وقوع هاریکین — اصطلاحی که به گردبادهای شدید گفته می‌شود که در اقیانوس اطلس شکل می‌گیرد و آمریکای مرکزی، حوزه کارائیب و جنوب آمریکا را تهدید می‌کند– دلایل مختلفی دارد.

یکی از دلایل گرما و رطوبت زیاد ناشی از گرم شدن آب دریاها تا حد ‪۲۷‬درجه سانتیگراد است.

علت دیگر زاویه باد است. زوایه باد نشان می‌دهد که آیا توفانی که تازه شکل گرفته است به هاریکین تبدیل خواهد شد یا آنکه تجزیه می‌شود.

“مارک ساندرز” و “آدام لی” محققان انگلیسی “مرکز تحقیقاتی خطر دانشگاه ‪“UCL‬اطلاعات سالانه هواشناسی آمریکا را در ارتباط با وقوع هاریکین‌ها در طی سال‌های ‪۱۹۶۵‬تا ‪۲۰۰۵‬بررسی و آنها را با یک میانگین پنجاه ساله مقایسه کردند.

در این مطالعه دیده شد طی نیم قرن اخیر بطور متوسط هر سال حدود شش هاریکین به وقوع پیوسته است که تقریبا نیمی از آنها هاریکین‌های شدید بودند.

اما این میانگین برای ‪۱۰‬سال از سال ‪۱۹۹۶‬تا ‪،۲۰۰۵‬به حدود هشت هاریکین در سال افزایش می‌یابد که حدود چهار هاریکین از آنها از نوع شدید بودند.

وقوع توفانهای هاریکین در آمریکا نیز بیشتر شده است بطوری که از نظر آماری هر سه سال یا بیشتر یک توفان اضافی به وقوع می‌پیوندد.

محققان پس از بررسی نقش باد در پیدایش و شکل‌گیری هاریکین نتیجه گرفتند افزایش نیم درجه سانتیگرادی در دمای هوا وقوع هاریکین‌ها را ‪۴۰‬ درصد افزایش داده است.

ساندرز به خبرگزاری فرانسه گفت که این یافته‌ها می‌توانند به محققانی که سعی می‌کنند از طریق شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای تاثیر گرم شدن هوای زمین را بر وقوع هاریکین‌ها دریابند، کمک بزرگی می‌کند.

برگرفته از سایت پزشکان بدون مرز

ابراهیم ندرلو مدیریت سایت موژ  

وجود بیماری آنفلوآنزای پرندگان در شمال ایران

بعد از گزارش سازمان جهانی بهداشت حیوانات (OIE) از وجود بیماری آنفلوآنزای پرندگان در شمال ایران (روستای درزی نقیب در توابع بابلسر در استان مازندران)وزارت بهداشت ایران می گوید آنفلوآنزای پرندگان در مازندران تلفات انسانی نداشت


به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، وزارت بهداشت ایران اعلام کرد: «با وجود گزارش ابتلای تعدادی پرنده به آنفلوآنزای پرندگان در روستای درزی نقیب مازنداران با اقدامات بهداشتی به موقع این وزارتخانه، این مساله هیچ ابتلای انسانی نداشت و خطر ابتلای انسانی آن نیز رفع شد.»
محمد مهدی گویا،در گفتگو با خبرنگاران ‌افزود: «قطعا تاکنون هیچ مورد ابتلای انسانی به بیماری آنفلوآنزای پرندگان نه در مازندران و نه در هیچ جای دیگر کشور نداشته‌ایم، گزارش ابتلای تعدادی پرنده به این بیماری در روستای برز نقیب مازندران نیز مربوط به مدتی پیش است که با اقدامات به موقع بهداشتی سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت خطر ابتلای انسانی به این بیماری در این منطقه رفع شد.»
وی ادامه داد: «مراقبت و پیشگیری از بروز بیماری آنفلوآنزای پرندگان با جدیت در تمام کشور و نقاط در معرض خطر در حال انجام است و افراد در معرض خطر این بیماری آموزش‌های لازم را دیده‌اند.»
به گفته وی نگهداری مرغ و ماکیان خانگی در محیط‌هایی که ارتباطی با پرندگان وحشی نداشته باشند، دست نزدن به هر نوع پرنده مرده و گزارش سریع آن به مراکز بهداشتی، پاک کردن مرغ و ماکیان با دستکش و پختن آن در دمای حداقل ۷۰ درجه خطر بروز این بیماری کشنده را در انسان از بین می‌برد.
سازمان جهانی بهداشت حیوانات (OIE) از وجود بیماری آنفلوآنزای پرندگان در شمال ایران در استان مازندران خبر داد که در آزمایشگاه رفرانس پادوای ایتالیا نیز تایید شده است که این گزارش مورد تایید مجتبی نوروزی، رییس سازمان دامپزشکی کشور قرار گرفت.
به گفته وی پس از ابتلای تعدادی قو در تالاب انزلی در شمال کشور در سال قبل این بار موارد جدید اثبات شده آنفلوآنزای پرندگان در ۱۴ غاز و اردک خانگی در روستای درزی نقیب در توابع بابلسر در استان مازندران بوده است.

 

     مناطقی که با رنگ قهوه ای مشخص شده است مناطقی است که آلودگی به آنفلوآنزای پرندگان در انسان یافت شده است

    مناطقی که با رنگ زرد مشخص شده است مناطقی است که آلودگی در مبان پرندگان یافت شده است لیکن هنوز مورد انسانی گزارش نشده است

     مناطقی که با رنگ قرمز مشخص شده است مناطقی است که یا سیستم گزارش دهی و بیمار یابی ندارند و یا  موارد بروز و شیوع را گزارش نمی کنند.

برگرفته از سایت پزشکان بدون مرز

ابراهیم ندرلو مدیریت سایت موژ  

 

تصمیم ژاپن

یاسوئو فوکودا” نخست وزیر ژاپن اعلام کرد: این کشور تصمیم گرفته است تا سال ‪۲۰۵۰‬میلادی،حجم انتشار گاز گلخانه‌ای دی‌اکسیدکربن را به نصف سطح کنونی برساند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از روزنامه “یومیوری”، فوکودا روز گذشته در نشست کمیته بودجه مجلس نمایندگان ،گفت: اگر کشورهای دیگر نتوانند میزان انتشار گاز دی‌اکسید کربن خود را کاهش دهند، ژاپن باید بجای آنها برای کاهش دادن حجم انتشار گاز دی اکسید کربن در جهان تلاش کند.

به گزاش “ایرنا” به نقل از یومیوری،”ایچیرو کاموشیتا” وزیر محیط زیست ژاپن نیز در این زمینه گفت: رساندن حجم انتشار گاز دی اکسید کربن به نصف سطح کنونی، پایین‌ترین هدف ژاپن در این بخش است.

کاموشیتا در عین حال به احتمال بالا بردن اهداف ژاپن در آینده برای کاهش خروج گاز دی اکسید کربن اشاره کرده است.

آمارهای وزارت محیط زیست ژاپن نشان می‌دهد،درسال مالی گذشته در این کشور یک میلیارد و ‪۳۴۱‬میلیون تن گاز گلخانه‌ای انتشار یافت که نسبت به سال پیش از آن ‪۱/۳‬درصد کاهش یافته است.

کارشناسان می‌گویند، گازهای گلخانه‌ای همچون گاز دی‌اکسید کربن ، بزرگترین عامل آلودگی محیط زیست و افزایش گرمایش جهانی محسوب می‌شوند.

برگرفته ازسایت پزشکان بدون مرز

ابراهیم ندرلو مدیریت سایت موژ