مهندسی محیط زیست

مهندسی محیط زیست

مهندسی بهداشت محیط و محیط زیست، مهندسی محیط زیست، ارزیابی اثرات زیست محیطی و مهندسی محیط زیست
مهندسی محیط زیست

مهندسی محیط زیست

مهندسی بهداشت محیط و محیط زیست، مهندسی محیط زیست، ارزیابی اثرات زیست محیطی و مهندسی محیط زیست

پدیده گرم شدن آب دریاها

پدیده گرم شدن آب دریاها از اواسط دهه ‪،۱۹۹۰‬وقوع توفانهای هاریکین را در جهان ‪۴۰‬درصد افزایش داده است.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از خبرگزاری فرانسه ، این مقاله که نخستین مطالعه‌ای است که تاثیر افزایش دمای آب دریاها را در افزایش وقوع توفانها مورد بررسی قرار داده است، به دانشمندان در درک تاثیرات ناشی از گرم شدن هوای جهان کمک بزرگی می‌کند.

وقوع هاریکین — اصطلاحی که به گردبادهای شدید گفته می‌شود که در اقیانوس اطلس شکل می‌گیرد و آمریکای مرکزی، حوزه کارائیب و جنوب آمریکا را تهدید می‌کند– دلایل مختلفی دارد.

یکی از دلایل گرما و رطوبت زیاد ناشی از گرم شدن آب دریاها تا حد ‪۲۷‬درجه سانتیگراد است.

علت دیگر زاویه باد است. زوایه باد نشان می‌دهد که آیا توفانی که تازه شکل گرفته است به هاریکین تبدیل خواهد شد یا آنکه تجزیه می‌شود.

“مارک ساندرز” و “آدام لی” محققان انگلیسی “مرکز تحقیقاتی خطر دانشگاه ‪“UCL‬اطلاعات سالانه هواشناسی آمریکا را در ارتباط با وقوع هاریکین‌ها در طی سال‌های ‪۱۹۶۵‬تا ‪۲۰۰۵‬بررسی و آنها را با یک میانگین پنجاه ساله مقایسه کردند.

در این مطالعه دیده شد طی نیم قرن اخیر بطور متوسط هر سال حدود شش هاریکین به وقوع پیوسته است که تقریبا نیمی از آنها هاریکین‌های شدید بودند.

اما این میانگین برای ‪۱۰‬سال از سال ‪۱۹۹۶‬تا ‪،۲۰۰۵‬به حدود هشت هاریکین در سال افزایش می‌یابد که حدود چهار هاریکین از آنها از نوع شدید بودند.

وقوع توفانهای هاریکین در آمریکا نیز بیشتر شده است بطوری که از نظر آماری هر سه سال یا بیشتر یک توفان اضافی به وقوع می‌پیوندد.

محققان پس از بررسی نقش باد در پیدایش و شکل‌گیری هاریکین نتیجه گرفتند افزایش نیم درجه سانتیگرادی در دمای هوا وقوع هاریکین‌ها را ‪۴۰‬ درصد افزایش داده است.

ساندرز به خبرگزاری فرانسه گفت که این یافته‌ها می‌توانند به محققانی که سعی می‌کنند از طریق شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای تاثیر گرم شدن هوای زمین را بر وقوع هاریکین‌ها دریابند، کمک بزرگی می‌کند.

برگرفته از سایت پزشکان بدون مرز

ابراهیم ندرلو مدیریت سایت موژ  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد